Koronan tuoma lisäbuusti huonekalukauppaan heikkeni kahdella viimeisellä kvartaalilla
Viime vuoden liikevaihtotilastot ovat vihdoin valmiita. 2021 kokonaiskasvu huonekalualan liikevaihdossa oli +2,4% (Kts. Liite1). Vielä kahden ensimmäisen kvartaalin jälkeen koko huonekaluala oli lähes 10% kumulatiivisessa kasvussa, mutta mahdollisesti matkailun osittainen avautuminen siirsi kuluttajien katseita pois kodin hankinnoista. Viimeiset kaksi kvartaalia olivat mollivoittoisia. Viimeisen kvartaalin liikevaihdon vuosimuutos oli -3,7% (Kts. Liite2). Marraskuun vuosimuutos oli -2,8% (Kts. Liite3) ja joulukuussa laskua oli -3,4% (Kts. Liite4). Myös pidemmän aikavälin liikevaihdon arvoindeksi on laskusuhdanteessa (Kts. Liite5).
Onneksi on kuulunut myös erittäin positiivisia tuloksia viime vuoden osalta, ne jotka ovat onnistuneet hybridimallissa, eli hyödynnetty niin digi- kuin kivijalkapalvelukanavat, ovat kasvattaneet liikevaihtoa merkittävästi ja samalla tehostaneet toimintaansa. Hienoa työtä!
Erittäin suruilliset uutiset Venäjän laittomasta hyökkäyksestä Ukrainaan masentavat, sodassa voittajia ei ole, ainoastaan häviäjiä. Tämä passivoi myös erikoistavarakauppaa suuresti. Aiheelliset uhkakuvat inflaation ja korkojen noususta eivät ruoki kuluttamista. Vuodesta 2022 tulossa varmasti haastavampi kuin edellisistä.