Eettinen ohjeistus

 
  • Kaiken mainonnan on oltava lain ja hyvän liiketavan mukaista, rehellistä, totuudellista, vastuullista ja selkeää, ei harhaanjohtavaa.

  • Ohjehinnoittelun oikeellisuus pitää pystyä osoittamaan siten, että hinnaltaan alennettua tuotetta on tosiasiallisesti myyty esitellyllä ohjehinnoittelulla. Samat tuotteet eivät voi olla jatkuvasti alennuksessa siten, että vain tarjouksen teema tai nimi vaihtuu. Noudatamme lain tarkoitusta käyttämättä keinoja kiertää lakia, eli tahdomme toimia selvästi ”valkoisella” alueella eikä ”harmaalla” asiakkaan eduksi. Esimerkkejä löytyy mm. KKV:n alennusilmaisut markkinoinnissa-linjauksesta.

  • Harhaanjohtavien tai totuudenvastaisten tietojen antaminen on kielletty sekä markkinoinnissa että asiakassuhteessa, jos tiedot ovat omiaan johtamaan siihen, että kuluttaja tekee ostopäätöksen tai muun kulutushyödykkeeseen liittyvän päätöksen, jota hän ei ilman annettuja tietoja olisi tehnyt. Tämä tarkoittaa esim. ohjehinta on määritelty myyjäliikkeen toimesta, ja tätä ei ole koskaan tosiasiallisesti käytetty. Tosiasiallisen käyttäminen tarkoittaa sitä että myyjäliikkeen pitää pystyä se myyntijärjestelmästään pyydettäessä todistamaan, että tuotetta on myyty merkittävä määrä ennen mahdollista alennusta. Valitettavasti huonekalualanmarkkinointia vaivaa tämä ongelma viikoittaisena alennusmyyntikampanjointina ”KAIKKI TUOTTEET -50%” tai ”50% ALENNUS MYÖS TARJOUSTUOTTEISTA”. Tämä on täysin vastoin KKV:n linjausta

  • Alennusmyyntiä saa pitää vuodessa korkeitaan 3kk, yhtäjaksoisesti korkeintaa 2kk. Harhaanjohtavaa alennusmyyntimarkkinointi on jos se vaikka pilkotaan 2-3 päviän osiin ja se jatkuu läpi vuoden. Tämä ilmiö valitettavasti vaivaa huonekalualaa

  • Tarjous saa olla voimassa maksimissaan kuukauden kerrallaan. Mikäli tarjousmarkkinoinnissa käytetään normaalihintaa, on yrityksen esitettävä että tarjous on oikea, eli ovh tai normaalihinnalla on tuotetta myyty aiemmin merkittäviä määriä ennen tarjousta. Merkittävä määrä voidaan määrittää yrityksen normaalisti myymästä tuoteryhmästä, eimerkiksi jos yritys myy sohvia 500 kpl vuodessa, ja myymälässä tai verkossa on esillä 50 eri mallia, voidaan määritellä 10 kpl merkittäväksi määräksi ennen tarjouskampanjassa ilmoitetun ohjehinnan esittämistä. Tästä ei ole mahdollista poiketa vedoten malliston laajaan määrään, vaihtoehtoja varmasti samaan sohvamalliin saadaan varmasti satoja

  • Poistotuotteita ja sesonkituotteita, kuten puutarhakalusteet voi poistaa tuotteen mallistosta poistumisen tai valmistuksen päättymisen jälkeen tai sesongin loputtua isoillakin alennuksilla. Sen sijaan tulevaan sesonkiin hankittuja puutarhakalusteita ei voi sesongin alussa huhtikuussa kampanjoida –50 % alennuksella, koska mallistoa ei ole myyty normaalihinnalla eikä varaston loppuunmyynti tai vastaava teema ole sesongin alussa rehti.

  • CRM-ohjelmissa huolehdittava GDPR-säännösten asiakastietojen hallinnoinnista ja tietoturvasta.

  • Jäsenyrityksen palvelu- ja tuotelaatu on luvatulla ja hinnoittelun mukaisella tasolla. Ohjehinta tai normaalihinta korreloi suoraan tuotteen tai palvelun laatua. Valmistus- ja materiaalivirheistä vastataan kuluttajansuojalain ohjeita reilusti noudattaen tuotteen oletetun kestoiän ajan. Tuotteelle tai sen osalle voidaan antaa myös kaupallinen kestävyys- tai muu takuu, mutta luonnollisesti arvokkaampi tuote kestää halpatuotetta pitempään käytössä.

    Palvelu myymälässä tai verkossa tapahtuu markkinointilupauksen hengessä. Henkilökunnan tai verkkosivuston informaation on varmistettava että markkinointilupaus esim. kaupan ehdoista ja tarjouskampanjoista on selkeää. Mahdolliset virheet oikaistaan selvästi.

    Jäsenyrityksen palvelukonsepti kuvataan verkkosivuille tai muulla sopivalla tavalla. Toimitusajat esitetään selkeästi, mikä vaatii vastuullista toimintaa koko toimitusketjulta. Yritys kontaktoi oma-aloitteisesti asiakasta, jos esim. toimitusaika poikkeaa merkittävästi sovitusta (toimitusviikon muutos) ja noudattaa ongelmatilanteissa hyvää kauppatapaa sekä kuluttajansuojalakia.

  • Jäsenyritys noudattaa yhteistyössä suunnittelijoiden, valmistajien, tukkujen ym. alan toimijoiden kanssa korkeaa moraalia liiketoiminnassa ja odottaa vastavuoroisuutta yhteistyökumppaneiltaan. Kunnioitamme lakia, Kilpailu- ja kuluttajaviranomaisen ohjeita, asiallisia sopimuksia ja immateriaalioikeuksien suojaa tuotteille. Yhteistyökumppaneita tai asiakkaita harhauttavia, rekisteröidyn kaltaisia tuotenimiä ja tuotejäljitelmiä ei esitellä eikä mainosteta esim. viittaamalla alkuperäiseen tai tunnetumpaan tuotteeseen.

    Tuotteiden mallisuoja kattaa 70 vuotta suunnittelijan kuoleman jälkeen, joten tunnettujen tuotteiden kopioita ei jäsenyrityksen markkinoinnissa käytetä. Mallisuoja koskee myös kuvia, jotka viittaavat selkeästi alkuperäiseen tuotteiseen, vaikka tuotteen alkuperäistä tuotenimeä ei mainittaisi, tai alkuperäisen tuotteen suunnittelijaa.

  • Jäsenyrityksen tärkein voimavara ovat sen motivoituneet ja työssään taitavat työntekijät, joiden asiantuntemuksen kehittäminen on kaupan ja asiakkaan etu.

    Jäsenyritys kohtelee kaikkia asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja työntekijöitä tasavertaisesti henkilön sukupuolesta, iästä, seksuaalisuudesta, etnisestä taustasta tai uskonnollisesta tai aatteellisesta suuntautumisesta riippumatta. Käytös on aina molemmin puolin kunnioittavaa.

    Työnantajan ja -tekijän on oltava rehellisiä pitääkseen yllä luotettavaa asiakassuhdetta ja työnantajan hyvää mainetta. Esihenkilö- ja alaistaitoja kehitetään ja työolosuhteita tarkastellaan säännöllisesti. Mahdolliset omat tai työpaikalla toisten työntekoa rajoittavat tai häiritsevät tekijät informoidaan työnantajalle luottamuksellisesti.

    Jäsenyritys noudattaa työlainsäädännön ja soveltuvan työehtosopimuksen ehtoja ja mm. maksaa palkanlisät työehtosopimuksen mukaisesti. Jäsenyritys huolehtii työntekijän työterveyshuollosta ja muista työnantajavelvollisuuksista.

    Sairauslomatapauksissa arvioidaan työterveyshoidon ajantasaistettujen ohjeiden mukaan työkyvyttömyyden määrä ja kevennetyn tai korvaavan työnteon mahdollisuudet, jotta tuloksekas asiakaspalvelu ja kaupan toiminnot pysyvät laadukkaina vaarantamatta työntekijän tervehtymistä.

  • Jäsenyritys noudattaa esim. jätehuollossa ja kierrätyksessä kulloinkin voimassa olevia sääntöjä ja määräyksiä.

    Asiakkaille suositellaan eettisesti vastuullisia tuotteita, jotta ekologiset ja muut kestävän kehityksen vastuulliset näkökohdat olisivat asiakkaille mahdollista ottaa valinnoissa huomioon.

    Laadukkaammat, pitkäikäisemmät tuotteet, joiden ominaisuudet tuovat käytännön hyötyjä, kuten älykkyyttä, ergonomiaa, parempaa käytettävyyttä, helppohoitoisuutta ja terveyshyötyjä, ovat seikkoja, jotka tuovat asiakkaille lisäarvoa ja ovat vastuullisessa kuluttamisessa tärkeitä ostopäätöstekijöitä.

    Markkinoinnissa esitetyt väitteet tuotteiden vastuullisuudesta, kestävyydestä tai terveyshyödyistä on kyettävä perustelemaan esim. asiaa koskevilla selvityksillä tai tutkimuksilla.

Asiakas ja eettisyys tulevat aina ensin.