Kuluttajasuojalaki uudistuu 2023 alussa | Alan kumulatiivinen vuosimuutos 3,4% laskussa elokuun jälkeen

Marraskuun Singles' day, Black Friday ja Cyber Monday ovat nyt takana. Tänä vuonna tuntui että Black Friday oli teemana kaikilla B2C toimijoilla, jopa joillakin B2B toimijoilla, joka kanavassa. Jotkut toimijat ottivat Black Week varaslähtöjä jo pari viikkoa sitten ja sitä venytettiin jopa tälle viikolle, tänäänkin näin vielä black-aiheista markkinointia. En osaa sanoa onko se kampanjoiden pidentäminen järkevää, tänä vuonna asiakkaita varoiteltiin tekaistuista alennuksista, joten se tietenkin syö kampanjan tehoa. Tietenkin ajat nyt haastavat, joten kampanjoista ymmärrettävästi otetaan täysi teho irti. Valitettavasti tekaistuja alennuksia edelleen alallamme näkyy viikottain, täytyy vaan luoda lisää painetta kuluttajaviranomaiseen tämän törkeän toiminnan pois kitkemiseksi, sekä pitää teemaa esillä viestinnässä. Muutoin alan maineen rapautuminen vaan jatkuu, eettiset toimijat kärsivät.

Huomioin että esim Black Friday kampanjoissa moni taho käytti yleisalennusta koko valikoimasta, joidenkin alennusprosentit huoteli pitkälti yli 50%. Tämä tietysti otettava huomioon ensi vuoden alun uudistuvassa kuluttajamarkkinoinissa, jossa tulee voimaan tämä 30 päivän sääntö. Eli jos "kaikki tuotteet" ovat olleet -50% esim Black Fridayssa, hankaloittaa se se kovasti seuraavan kuukauden markkinointia, jos tuote on pienemmällä alennuksella, siitä on mainittava markkinoinnissa. Suurempi alennus pitää myös euromääräisenä tuoda tuotekohtaisesti verkkokauppaan ja kivijalkaan, joten työ on todella suuri.

Suosittelen tänä vuoden muutenkin rauhallisen joulukuun kampanjointiin malttia markkinoinnissa, koska ei ole täysin selvää miten vuoden vaihteessa voimaan tuleva laki tulkitaan, eli seurataanko jo joulukuun 2022 toimenpiteitä kun tarkastellaan tammikuun 2023 kampanjointia. Kuluttajaviranomainen on kuitenkin viestinyt että uuteen lainsäädäntöön suhtaudutaan aluksi neuvoen, ei rangaisten. Tammialea ei kannata pilata hulluakin hullummilla joulukuun kampanjoilla.

Oheisessa linkissä vielä näitä uusia ohjeistuksia, ja saattaa olla että ne tarkentuvat vielä vuodenvaihteessa, kun laki virallisesti voimassa. Mielelläni autan jos kysyttävää. Liiton suositus tietysti että yleisalennuksista luovuttaisiin, ja siirryttäisiin takaisin yksittäisiin tuotetarjouksiin. Eli kampanjointitavoissa muutama vuosi tai vuosikymmen taaksepäin, silloin ei mitään ongelmia tule ja kampanjasuunnittelu manuaalisestikin helpompaa, jos liiketoimintaohjausjärjestelmät eivät automaattisesti kampanjointia seuraa tai raportoi.

https://www.kkv.fi/ajankohtaista/tiedotteet/kuluttajansuojalakiin-monia-muutoksia-vuoden-2023-alussa/

Huonekalualan liikevaihto laskussa heinä- ja elokuussa

Heinäkuun pudotus liikevaihdossa oli -4,3% (Kts. Liite1), mutta elokuussa ainoastaan 1,9%,(Kts. Liite2) vaikkakin viestit varsinkin elokuun kaupankäynnistä olivat negatiivisia. Tietenkin liikevaihtoluvut saattavat näkyä vasta viikkojen päästä kaupantekohetkestä jos tavara pitää tilata. Nyt pitää liikevaihtoja verrata vuoteen 2019, josta koronabuusti puuttui, joten edellä ollaan niistä luvuista. Kumulatiivinen liikevaihtoindeksi on tammi-heinäkuussa nyt -3,4% (Kts. Liite3).

Joulukuu on haastava kuukausi, varsinkin kun nämä marraskuun rajut kampanjat tulleet jäädäkseen. Perinteisesti kauppa lähtee kuitenkin välipäivinä alennusmyyntien kautta vauhtiin. Haasteena uutisoinnin vaihtelu, välillä ennustetaan esimerkiksi korkojen laskua, seuraavana päivänä taas nousua. Tämä pitää kuluttajat varovaisina tekemään suurempia hankintoja, esimerkiksi huonekaluja. Toivotaan että tilanne jollain aikavälillä rauhoittuisi.


Seuraava
Seuraava

Lataa Puutuoteteollisuuden huonekalujen hoito-ohjeet